The Mighty Consumer!

Autor: Jarosław Jamka

On September 25, we got the latest data on the debt burden of the American consumer (i.e. household debt service ratio – DSR). DSR is the ratio of total required household debt payments to total disposable income.

Interestingly, despite the Fed rate rising above 5%, the average (counting from the first rate hike) DSR is practically lower than before Covid. The average DSR from 2015 to 2019 was 11.7%, while the average DSR from Q1-2022 was 11.0% – see Figure 1. No wonder the American consumer does not intend to reduce their spending.. despite the FED’s rate increase to 5%!

Figure 2 shows a longer period.. since 1980. It is clearly visible that in previous cycles, the rising Fed rate caused an increase in DSR. Figure 3 shows that in both … the rate hiking cycle in 2015-2018 and 2022-2024 … DSR did not increase!

The DSR is divided into two parts. The mortgage DSR (total quarterly required mortgage payments divided by total quarterly disposable personal income) and the consumer DSR (total quarterly scheduled consumer debt payments divided by total quarterly disposable personal income). The mortgage DSR and the consumer DSR sum to the DSR. See Figure 4.

If rising rates do not translate into rising DSR.. then the US economy remains stronger and the market is more likely to play a soft landing scenario. This was the case in 2019, when the S&P500 increased by about 19% from August 2019 (we were already after the first rate cut by the Fed) to February 2020!

Niniejszy materiał jest informacją reklamową. Ma charakter edukacyjno-informacyjny i stanowi wyraz własnych ocen, przemyśleń i opinii autora. Niniejszy materiał służy jedynie celom informacyjnym i nie stanowi oferty, w tym oferty w rozumieniu art. 66 oraz zaproszenia do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, 2320), ani oferty publicznej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2554, z 2023 r. poz. 825, 1723) czy też oferty publicznej w rozumieniu art 2 lit d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12); Niniejszy materiał nie stanowi także rekomendacji, zaproszenia, ani usług doradztwa. prawnego, podatkowego, finansowego lub inwestycyjnego, związanego z inwestowaniem w jakiekolwiek papiery wartościowe. Materiał ten nie może stanowić podstawy do podjęcia decyzji o dokonaniu jakiejkolwiek inwestycji w papiery wartościowe czy instrumenty finansowe. Informacje zamieszczone w materiale nie stanowią rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/ WE. (Dz. U UE L 173/1 z dnia 12.06.20114). NDM S.A., nie ponosi odpowiedzialności za prawdziwość, rzetelność i kompletność oraz aktualność danych i informacji zamieszczonych w niniejszej prezentacji. NDM S.A. nie ponosi również jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody wynikające z wykorzystania niniejszego materiału, informacji i danych w nim zawartych. Zawartość materiału została przygotowana na podstawie opracowań sporządzonych zgodnie z najlepszą wiedzą NDM S.A. oraz przy wykorzystaniu informacji i danych publicznie dostępnych, chyba, że wyraźnie wskazano inne źródło pochodzenia danych.