How much could oil price fall outside of a recession?

Autor: Jarosław Jamka

Try…. 75% in 2014-2016, or

60% in 1997-1998, or

46% in 2021-2022. See Figure 1.

OPEC+ last week announced positive news for oil market about lower (than market expectations) supply in the near future… just delaying the start of planned output hikes to April 2025 and extending production cuts until 31-Dec-2026. Despite this, the price of WTI oil has fallen by about 4% in the last 3 days…

OPEC+ voluntary amount of 2.2mln BPD will be returned to the market over 18 months from April 2025 till September 2026 (vs prev. 12 months from January 2025; vs exp. 12 months from April 2025) – see Figure 2. All in all, exiting all these production cuts is practically impossible… without a significant drop in the price of oil.. we will see if the April 2025 deadline for starting to increase production will be met.. that may be doubtful..

In such a situation, Saudi Arabia (KSA) is in an even worse situation… because its share of the oil production market is the lowest in 30 years – see Figure 3. Will KSA dare to reach an agreement with Trump on returning its production to the market? This could mean oil prices even below $50. According to the announced OPEC+ plan, it will take 18 months (from April 2025 to September 2026) for KSA to increase production by 1 million bbl.

Figure 4 shows the market share of Russia, the US and KSA.

Figure 5 shows the market share of Russia alone, and

Figure 6 shows the market share of the US.

Niniejszy materiał jest informacją reklamową. Ma charakter edukacyjno-informacyjny i stanowi wyraz własnych ocen, przemyśleń i opinii autora. Niniejszy materiał służy jedynie celom informacyjnym i nie stanowi oferty, w tym oferty w rozumieniu art. 66 oraz zaproszenia do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, 2320), ani oferty publicznej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2554, z 2023 r. poz. 825, 1723) czy też oferty publicznej w rozumieniu art 2 lit d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12); Niniejszy materiał nie stanowi także rekomendacji, zaproszenia, ani usług doradztwa. prawnego, podatkowego, finansowego lub inwestycyjnego, związanego z inwestowaniem w jakiekolwiek papiery wartościowe. Materiał ten nie może stanowić podstawy do podjęcia decyzji o dokonaniu jakiejkolwiek inwestycji w papiery wartościowe czy instrumenty finansowe. Informacje zamieszczone w materiale nie stanowią rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/ WE. (Dz. U UE L 173/1 z dnia 12.06.20114). NDM S.A., nie ponosi odpowiedzialności za prawdziwość, rzetelność i kompletność oraz aktualność danych i informacji zamieszczonych w niniejszej prezentacji. NDM S.A. nie ponosi również jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody wynikające z wykorzystania niniejszego materiału, informacji i danych w nim zawartych. Zawartość materiału została przygotowana na podstawie opracowań sporządzonych zgodnie z najlepszą wiedzą NDM S.A. oraz przy wykorzystaniu informacji i danych publicznie dostępnych, chyba, że wyraźnie wskazano inne źródło pochodzenia danych.