China vs. USA: personal consumption

Autor: Jarosław Jamka

The American consumer consumption is as much as 68% of GDP, while in the case of China it is only 37%. For many reasons, China is unlikely to be able to even come close to the structure of American GDP, because the Chinese consumer would ultimately have to consume almost twice as much as today.

Figure 1 shows a comparison of the GDP of China and the USA according to the share of individual components.

Americans use a different methodology than the rest of the world and instead of Gross Fixed Capital Formation we have Gross Private Domestic Investment. One of the main differences concerns Gross Government Investment, which in the American approach is in the government spending component (specifically “Government Consumption Expenditures and Gross Investment”). After moving Gross Government Investment to GPDI, we get Figure 2.

But the key message is China’s different GDP „model”, where consumer spending is relatively small. Additionally, when we look at Chinese retail sales… they changed the trend after 2020… see Figure 3 and Figure 4.

Figure 4 shows Chinese retail sales as a rolling sum of last 12-month (TTM). Clearly, after 2020, there has been a “change in trend” and the Chinese consumer is now “spending less” than before Covid. The Chinese consumer is certainly also influenced by the falling house prices (and stocks on the capital markets). And in the USA, stock and house prices are rising, and the consumer himself is doing quite well in terms of his expenditures… see Figures 5 and 6.

Key takeaway: to sustain economic growth, China must rely mainly on exports and investments (Gross Capital Formation), and exports seem to be the most reasonable option… including the probable devaluation of the Chinese yuan.

Niniejszy materiał jest informacją reklamową. Ma charakter edukacyjno-informacyjny i stanowi wyraz własnych ocen, przemyśleń i opinii autora. Niniejszy materiał służy jedynie celom informacyjnym i nie stanowi oferty, w tym oferty w rozumieniu art. 66 oraz zaproszenia do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, 2320), ani oferty publicznej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2554, z 2023 r. poz. 825, 1723) czy też oferty publicznej w rozumieniu art 2 lit d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12); Niniejszy materiał nie stanowi także rekomendacji, zaproszenia, ani usług doradztwa. prawnego, podatkowego, finansowego lub inwestycyjnego, związanego z inwestowaniem w jakiekolwiek papiery wartościowe. Materiał ten nie może stanowić podstawy do podjęcia decyzji o dokonaniu jakiejkolwiek inwestycji w papiery wartościowe czy instrumenty finansowe. Informacje zamieszczone w materiale nie stanowią rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/ WE. (Dz. U UE L 173/1 z dnia 12.06.20114). NDM S.A., nie ponosi odpowiedzialności za prawdziwość, rzetelność i kompletność oraz aktualność danych i informacji zamieszczonych w niniejszej prezentacji. NDM S.A. nie ponosi również jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody wynikające z wykorzystania niniejszego materiału, informacji i danych w nim zawartych. Zawartość materiału została przygotowana na podstawie opracowań sporządzonych zgodnie z najlepszą wiedzą NDM S.A. oraz przy wykorzystaniu informacji i danych publicznie dostępnych, chyba, że wyraźnie wskazano inne źródło pochodzenia danych.