Full-throttle soft-landing? FOMC’s First Cut Preview.

Autor: Jarosław Jamka

If the US economy remains strong and the US consumer continues to spend heavily, then the recent recession fears should not come true anytime soon. Yet, rate cuts should fuel a „soft landing” scenario, and inflation, if it is to return, will probably not return until Q2/Q3 2025 at the earliest.

Is this a good environment for stock market growth? This is not a classic soft landing from the 90s, but the comparison to 2019 rhymes better… In 2019, after three interest rate cuts, the S&P500 rose by another 19% from the August 2019 low to February 2020! See Figure 1.

Is the US economy strong? The Atlanta FED GDP tracker indicates growth in Q3 2024 of around 2.93%! This is probably not a recession. See Figure 2. But in 2019, the FED began cutting rates with GDP growth in Q3 2019 of around 4.61% SAAR.

Is the US consumer spending a lot? The Atlanta FED PCE tracker indicates a +3.65% increase in real consumer spending in Q3 2024! Similarly, in Q3 2019, the consumer accelerated to +4.13%. See Figure 3.

Figure 4 shows the nominal series related to consumer income and spending. The low savings rate is one source of higher spending.

Nevertheless, the labor market is gently slowing down. It was also slowly slowing down in 2019 (four months of readings below 100k). See Figure 5. Figure 6 compares Initial Claims, Continued Claims and Unemployment Rate U3. In the current cycle, the most risky outlier is the unemployment rate at 4.1%. If the labor market continues to slow, this will be the biggest risk to the soft landing scenario.

Niniejszy materiał jest informacją reklamową. Ma charakter edukacyjno-informacyjny i stanowi wyraz własnych ocen, przemyśleń i opinii autora. Niniejszy materiał służy jedynie celom informacyjnym i nie stanowi oferty, w tym oferty w rozumieniu art. 66 oraz zaproszenia do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, 2320), ani oferty publicznej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2554, z 2023 r. poz. 825, 1723) czy też oferty publicznej w rozumieniu art 2 lit d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12); Niniejszy materiał nie stanowi także rekomendacji, zaproszenia, ani usług doradztwa. prawnego, podatkowego, finansowego lub inwestycyjnego, związanego z inwestowaniem w jakiekolwiek papiery wartościowe. Materiał ten nie może stanowić podstawy do podjęcia decyzji o dokonaniu jakiejkolwiek inwestycji w papiery wartościowe czy instrumenty finansowe. Informacje zamieszczone w materiale nie stanowią rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/ WE. (Dz. U UE L 173/1 z dnia 12.06.20114). NDM S.A., nie ponosi odpowiedzialności za prawdziwość, rzetelność i kompletność oraz aktualność danych i informacji zamieszczonych w niniejszej prezentacji. NDM S.A. nie ponosi również jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody wynikające z wykorzystania niniejszego materiału, informacji i danych w nim zawartych. Zawartość materiału została przygotowana na podstawie opracowań sporządzonych zgodnie z najlepszą wiedzą NDM S.A. oraz przy wykorzystaniu informacji i danych publicznie dostępnych, chyba, że wyraźnie wskazano inne źródło pochodzenia danych.